Kami disini

Sunday, October 18, 2015

POSITIFKAN MINDA - PEREMPUAN

Assalamualaikum semua.......

Permulaan hari yang baik....positifkan minda anda dengan perkara yang indah dan baik²....
seperti hari² lain, kehidupan perlu diteruskan dengan sebaik mungkin....utk hari² yang lepas telah dilakar dgn kalendar sejarah, hari ini dan hari² yang mendatang perlu melakar dan mencipta diari & perancangan yg lebih baik dr sejarah semalam....

Perempuan,

apabila dewasa & berumahtangga, antara panggilan rasmi, ummi | ibu | mammy | emak dll.....panggilan keramat ini digelar stlh lahirnya benih² cinta tidak kira jantina.....samada sang puteri atau sang putera, panggilan itu yg akan sentiasa meniti di bibir munginya...

Apa makna panggilan tersebut???

ada jawapan tak tuk soalan tu???wahai perempuan yg bergelar ummi|ibu|mummy|emak dll????

jom share bersama ummi disini....

Wednesday, October 7, 2015

Keindahan Bumi Cameron Highland.....

Assalamualaikum ummi mulakan hari yg cukup indah lagi segar ni....nmpk x gmbr buah yg ummi letakkan tu, nmpk segar sgt kan....buahnya cukup indah dan menarik bagi ummi...tp cukup mengelirukan...knp ummi ckp mcm tu, sbb buahnya nmpk masak ranum, tp rasanya cukup membuatkan reaksi muka ummi berubah dr manis kpd masam mencebik hehe....taulah semua rakan ummi sendiri pernah merasa buah ni kan...

ini merupakan kali kedua kami ke CH (ringkasan Cameron Highland) ni....kami hanya bawak anak² tuk melihat n merasa mcm mn perasaan memetik buah strawberry ni dengan tangan sendiri....anak² ummi ckp seronok dpt pengalaman yg baru tuk mereka....

Kami juga berpeluang ke Lavender Garden di sana...mmg cantik tmptnya n bunganya....peluang yg ada kami sempat bergambar tuk kenangan





cantikkan tempat ni....antara gmbr yg sempat kami ambil semasa diatas sana....keadaan xberapa sejuk sgt xspt kali pertama ummi pergi....

cantikkan pemandangan dr jalan tangga utk naik ke atas taman lavender ni....wangi jer bau bunga² dr pelbagai jenis bunga yg ada kat sini...
 lorong ni amat cantik sekali dgn dihiasi pokok² menjalar buatkan suasana aman, sejuk n menarik...

 ini puteri ummi yg ketiga, da besar kan...nur hawa fathiha da 7bln lbh...
 gambar ni semasa di puncak taman lavender....mmg cantik n tinggi...gayat jugak la ummi hehe

sebelum ummi habiskan coretan ni suka juga ummi ceritakan sepanjang 2kali pengalaman ummi naik CH ni, 2 kali juga ummi mabuk teruk....ummi pikir maybe da serik tuk ummi, suami & anak² tuk naik kesini....maybe nextime kami kena cr destinasi yg xberapa nak tinggi n xjauh hehe....

senang hati ummi walau blok xboleh buka tp still buleh cipta post baru jer...so, da lepas tulis n publish da xboleh nak view blog tuk ummi tengok apa yg ummi tulis...

ummi hanya boleh kongsi cerita ummi kpd kawan²....

Office ummi tlh buat sekatan n kawalan - no Blog n terus Block Blog tuk mn² blog slps isu 2.6bilion....

smpi jumpa dilain waktu....jgn segan singgah teratak ummi, hanya suka duka kehidupan selagi bernafas....

Sunday, September 6, 2015

Tarikh 07 SEPT 2015 Yg DiTunggu Telah Tiba


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pembuka bicara dgn 7 Sept 2015 (Isnin) dgn Bismillahirrahmanirrahim dgn nm Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Hidup ini tidaklah setinggi langit, hidup tidaklah sepanjang hayat, hidup tidaklah seindah seperti yg dimimpikan, HIDUP hanya sementara, iaitu pinjaman yg dianugerahkan/dikurniakan kpd manusia utk melaksanakan tanggungjawab yg diamanahkan sejak di alam perut ibu....sewaktu Roh dimasukkan/ditiupkan ke dlm jasad  rahim seorang insan mulia bergelar IBU, UMMI, EMAK, MAMA & dll, kita telah berjanji utk menjadi Hamba kpdNya (Yang maha Esa) melalui kehidupan inilah peranan & t/jawab perlu dilaksanakan.

Ummi baru jer sambut birthday anak ke2 Zulaikha pd 20082015 baru² ni, diteruskan pula dgn kelahiran ummi yg xjauh pon beza tarikh....yg beza tahun jer hehe...

Ummi xmo ckp panjang cuma nak ucap

"HAPPY BESDAY TO ME, HAPPY BESDAY TO ME, HAPPY BESDAY TO NAJMIE, HAPPY BESDAY TO ME"

hahahaha.....balik ti suh anak ummi nyanyikan bebanyak mesti dorang suka....


ambil kek ni jer lah....kek lain xsempat lg nak p beli hahaha....jgn marah² na....

Monday, August 24, 2015

25 Ogos 2003 - 25 Ogos 2015 (12thn)


Assalamualaikum & selamat sejahtera....
Pagi yang indah harini....2 keadaan yg menceriakan ummi jugak...nak tau apa??
Teng teng teng.....hari ni hari ulangtahun pekerjaan ummi yg ke 12 thn, hai sekejap jer masa berlalu, da 12 thn da dlm perkhidmatan awam...Alhamdulillah jua ummi masih sihat walafiat dlm melaksanakan tugas² yg diamanahkan dgn sebaik mungkin.

Haaaa yg ke2 nya hari ni semua pekerja awam senyum lebar smpi ketelinga, sbbnya hari ni hari gaji.....YEAAAA.....ramai org berpenat lelah menahan diri 65hari berjuang demi kelangsungan hidup tuk mencapai hari ni, akhirnya tiba jua di akaun semua kan....ummi pon ingin ucapkan syabas kpd semua krn berjaya harunginya dgn sabar n tabah...

bagi ummi, xkira samada org tu bujang ke, kawin ke or single mth or father, semua merasa keperitan tu....tmbh pulak dgn permintaan anak² yg pelbagai senak jugakla memikirkan cr nak pujuk utk bertahan sehingga mencapai hari gaji....

Tiap² tahun slps perayaan, situasi begini akan berlaku dan sedikit sebanyak ramai juga telah mengambil inisiatif dgn belanja berhemat, simpanan awalan dan mcm² lagi...Persediaan menghadapi situasi ini perlu dibuat sms sblm menyambut hari raya. kadang² nak berjimat pon payah dgn kos sara hidup yg tinggi, harga barang kian melambung, harga minyak petrol kian naik dan ditambah pula keadaan terbaru melanda negara iaitu nilai matawang malaysia jatuh mendadak sehingga tahap POA.

Walaupon menteri masih berfikir bahawa kejatuhan matawang itu perkara biasa baginya, ttp kesan pd rakyat amat menyakitkan dan ia membimbangkan...Pelajar kita yg berada di oversea merasa sedikit perit krn kos pembelajaran spt yuran dan perbelanjaan memerlukan belanja yang besar ekoran kejatuhan matawang in...moga kerajaan begitu tekun dlm menyelsaikan masalah ini dan prihatin akan nasib rakyat hari ini.

Hai mcm da lari topik pulak....

ummi nak royak (perkataan trg - bgtau) pasal pengalam kerja da capai 12 thn tp kesan dr kejatuhan duit RM ni buat ummi terpesong lak haha....

layan jer la kan....

Dulu gaji permulaan ummi hanya serendah RM650 klu xsilap ummi....skang da cecap RM950 rasanya....jelesnya kan...baru masuk 4/5 thn gaji dorg da boleh kejar gaji ummi da...dulu kenaikan tahunan hanya RM49.90 (pon ingat² lupa) skang RM95.00...banyak bezanyakan....

Tp Alhamdulillah, rezeki Allah itu luas...Syukur Alhamdulillah masih cukup untuk kami meneruskan kehidupan....

Ummi tangguh dulu celoteh ummi ni utk sambung keje (almaklumla masih terikat dgn kerja selagi masih bergelar penjawat awam)....

Jumpa lagi kengkawan yg comey semua....

Love U Everyday n Anytime....Muah muah muah

Friday, August 21, 2015

KENANGAN HARI RAYA 2015 DI TERENGGANU DARUL IMAN


Assalamualaikum dan selamat pagi....hari ni Ummi saja nak imbas kembali Hari Raya Aidilfitri thn 2015, xder nak menunjuk apa cuma rindu tetiba....wlaupon syawal baru jer melambai pergi beberapa hari, tp kerinduan mula merangkak didada huhu...



Utk makluman kawan ummi yg comel n manis tu, ni la Emak & Ayah Ummi....dgn glrn TokChek & Tok Wee oleh cucunya...Alhamdulillah kami masih diberi peluang beraya bersama, tahun depan tiba giliran rumah Mertua Ummi pula di Teluk Intan, Perak....so say "hai-hai bye-bye" ler kat Terengganu....

Masih ingat lagikan, ummi pernah cerita yang ummi n hubby amalkan sstm penggiliran tuk hari raya. melalui kaedah ni boleh la sedikit sebanyak jimatkan perbelanjaan/kos kewangan kami....Almaklum la dgn pendapatan yg xseberapa, hidup ni bandar besar yg mmg menelan kos yg tinggi (mcm la kita ni tokey balak) terpaksalah kami amalkan sistem ni...

walau hati sedih tp kami cuba tabahkan diri n redha dgn kehidupan ni. Anak² yang makin membesar juga memerlukan belanja yang tinggi, bukan saje dr segi pakaian, makanan malah kos pendaftaran n pembelajaran sek juga perlu dititikberatkan...

Ummi pikir setiap manusia yg mempunya tanggungan akan setuju dgn apa yg ummi tulis tu kan. Hari ni pon baru 21/8/2015 nak menunggu hari gaji 25/8/2015 juga satu masa yg agak lama juga. Haiiii hati bertabahlah .....

Kita sesama membilang hari menunggu kehadiran Gaji dlm akaun kita demi "kelangsungan hidup" bak kata kawan ummi hehe

Kengkawan jgn segan datang menjengah teratak ummi yg xseberapa ni....

Almaklum la baru nak berjinak² ngan Blog ni....
.
.
.
.
JOM SINGGAH RERAMAI....
.
.
KITA ERATKAN LAGI SILATURRAHIM YG SEDIA ADA....

Tuesday, August 18, 2015

Hari ni Jom Ummi sharekan sedikit info yang agak bagus utk rakan² Ummi baca n renungkan

DOA NURUN NUBUWWAH


DOA YANG DIKIRIM ALLAH KPD NABI MUHAMMAD SAW MELALUI MALAIKAT JIBRIL



Arwah Bapak selalu pesan supaya aku amalkan doa ini... siap fotostatkan untuk aku... tapi sebab fotostatnya kurang jelas... aku abaikan saja pesan Arwah Bapak.Arwah Bapak pun tak pernah terangkan apa nama doa ini dan apa fadhilat2nya... beberapa tahun selepas Arwah Bapak meninggal dunia... satu malam aku bermimpi bertemu Arwah Bapak... dalam mimpi yang sekejap itu sekali lagi Arwah Bapak bertanya samada aku dah hafal dan amalkan doa ini... ketika itu aku terpinga2 dan rasa bersalah kerana aku tak ikut pun pesanan Arwah Bapak malah salinan fotostat doa ini pun dah musnah bersama dokumen2 pribadi aku sewaktu banjir besar 2006-2007 yang menenggelamkan rumah sewa aku di Kota Kecil dulu...

Beberapa hari lepas... secara tak sengaja... aku terjumpa kitab Mujarrobat dalam bahasa Jawa kepunyaan Arwah Bapak dalam deretan koleksi buku2 aku... malam tadi selepas aku belek2 satu persatu mukasurat kitab Mujarrobat yang aku faham hanya sebahagian kecil sahaja bahasa Jawanya... baru aku terjumpa doa yang Arwah Bapak pesan supaya aku amalkan... Nama doa itu adalah Doa Nurun Nubuwwah... doa yang dikirimkan Allah kepada Nabi Muhammad Saw pada suatu pagi melalui Malaikat Jibril... bila aku google... baru terjumpa kebaikkan2 mengamalkan doa Nurun Nubuwwah ini...

Ya Allah... ampunkanlah dosa kedua Ibu dan Bapak ku... kasihilah mereka berdua sebagaimana mereka mengasihi ku sewaktu aku masih kecil... tempatkanlah mereka berdua di syurga Mu Ya Allah... Ameen...

Al Fatehah khas untuk Arwah Bapak dan Emak tersayang...

Berikut adalah kebaikkan2 dari doa ini seperti yang aku jumpa di internet...

............................

DOA NURUN NUBUWWAH DAN RAHSIANYA.

Allahumma zissulthonil 'azim. Wa zil mannil qadim. Wa zil wajhil karim. Wawaliyyal kalimatittamaati waddaa'waa tilmustajabah. 'aakhili hasaniwal husaini minaan fusilhaq 'iaani qod rotiwannaa thiri nawaai nil insi waljinnni. waain yaka dul zina kafarulayuz liqunaka biabso rihim laha samiaullazik rawa yaqulu nainnahu lamajnuun. wamaa huwailla zikrul lilaa lamin. wamustajaa bulugma nilhakim. Wawarisa sulaimaa nudawuda aalayuhimassa lamulwaduud zul aar shilmajid. thowil umri wasohhij ajsaadi wagthiha jati waaksir amwa lii waauladi wahabib linna siajmaainn nawataba aadilaadaa watakullahaa min binii aadama aalaihis salam. Man kaanaa hayyaa wayahighol khauluaalalkaa firin. wakhul jaa aal hagghu wazahawwalbaa thilu innalba thili kaanazahum kho. wanunazillu minnal khuru aanima huwa shifaa umm waruh matunn lilmukminin. walayazi duttho liminna illaa khosaaroo. Subha narobikaa robbil izzati ammaa yasifun. wasalamun a'lalmur salinn walham dulillah hirobbil aalaamin.

Ertinya:

“Ya Allah, Zat Yang memiliki kekuasaan yang agung, yang memiliki anugerah yang terdahulu, memiliki wajah yang mulia, menguasai kalimat-kalimat yang sempurna, dan doa-doa yang mustajab, penanggung Hasan dan Husain dari jiwa-jiwa yang haq, dari pandangan mata yang memandang, dari pandangan mata manusia dan jin.

Dan sesungguhnya orang-orang kafir benar-benar akan menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, ketika mereka mendengar Al-Quran dan mereka berkata: “Sesungguhnya (Muhammad) benar-benar orang yang gila, dan al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh umat. Dan yang mengijabahi Luqmanul Hakim, dan Sulaiman telah mewarisi Daud a.s. Allah adalah Zat Yang Maha Pengasih lagi memiliki singgasana yang Mulia, panjangkanlah umurku, sihatlah jasad tubuhku, kabulkan hajatku, perbanyakkanlah harta bendaku dan anakku, cintakanlah semua manusia dan jauhkanlah permusuhan dari anak cucu Nabi Adam a.s.,orang-orang yang masih hidup dan semoga tetap ancaman siksa bagi orang-orang kafir. Dan katakanlah : “Yang haq telah datang dan yang batil telah musnah, sesungguhnya perkara yang batil itu pasti musnah”. Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan Al-Quran tidak akan menambah kepada orang-orang yang berbuat aniaya melainkan hanya kerugian. Maha Suci Allah Tuhanmu Tuhan Yang Maha Mulia dari sifat-sifat yang di berikan oleh orang-orang kafir. Dan semoga keselamatan bagi para Rasul. Dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.”

BACA LAH DOA INI SELALU DAN POHONLAH HAJAT YANG DI KEHENDAKI SETIAP MASA TERUTAMA SELEPAS SOLAT FARDU.

Dan Allah SWT berfirman:

"Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takabur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina"- surah al-Mu'min: 60

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul'" -surah al-Baqarah: 186.

Di riwayatkan bahawa doa ini di sampaikan kepada Nabi oleh Malaikat Jibril pada suatu pagi ketika Nabi sedang duduk bersama para sahabat selepas solat subuh.

Di antara khasiat –khasiatnya adalah seperti berikut;

(1) Pelindung dari Sihir.

Di riwayatkan , bahawa Rasulullah SAW bersabda setelah solat Subuhketika duduk-duduk bersama para sahabat di Masjidil Haram, tiba-tiba datanglah Malaikat Jibril a.s. membawa doa Nurun Nubuwwah, seraya berkata : ”Wahai Rasulullah, aku telah di utus oleh Allah Subhanahu WaTaala untuk menyampaikan doa ini kepadamu/Rasulullah”. Selanjutnyabeliau bersabda :”Doa Nurun Nubuwwah ini banyak sekali faedahnya bila di baca dan diamalkan. Dan apabila tidak dapat membaca atau tidak hafal, maka cukuplah ditulis, kemudian tulisan tersebut disimpan dalam rumah, maka Allah akan senantiasa memberikan perlindungan kepada penghuni rumah itu dari sihir/tenung atau penyakit.

(2) Hajat Tercapai.

Barangsiapa yang membaca dan mengamalkan doa ini secara istiqamah pada setiap selesai solat sekurang-kurangnya sekali, maka Insya Allah apa pun hajatnya akan segera terlaksana.

(3) Penyelamat dari gangguan makhluk halus.

Bilamana doa Nurun Nubuwwah ini ditulis pada kertas lalu tulisan tersebut di letakkan pada tanaman, Insya Allah tanaman tersebut akan selamat dari hama, apabila di letakkan pada tempat-tempat yang menakutkan atau pada tempat-tempat yang ditempati syaitan atau iblis,jin atau hantu dan segala macam jenis makhluk halus, maka dalam waktu singkat mereka akan bubar dan minggat tanpa kembali lagi.

(4) Dimuliakan orang.

Rasulullah SAW bersabda , ”Jika kamu ingin dimuliakan oleh orang lain, maka bacalah Doa Nurun Nubuwwah.”

(5) Pengasih

Bilamana anda ingin mendekati raja/menteri atau orang yang berpangkat atau berkumpul dengan orang banyak maka bacalah doa ini pada tiap hari sekurang-kurangnya sekali, Insya’Allah semua orang yang anda dekati itu akan menaruh kasih sayang.

(6) Air masin menjadi tawar

Bilamana anda pergi belayar naik perahu, kemudian disitu anda kehabisan air minum, maka bacalah doa ini pada air laut, Insya’Allah air laut yang semula jadi masin itu berubah menjadi tawar dan boleh anda minum.

(7) Bertemu para nabi.

Rasulullah SAW bersabda: ”Barangsiapa yang ingin bertemu dengan para Nabi, maka bacalah doa Nurun Nubuwwah sebanyak seratus kali,kemudian tidur, Insya’Allah akan mimpi bertemu dengan para Nabi, disamping itu siapa pun pun yang melihatnya akan menaruh kasih sayang,dan hendaknya tidak terhenti dalam mewiridkan doa Nurun Nubuwwah ini hingga sampai anak cucu.

(8 ) Penyembuh Kesakitan.

Bilamana ada orang sakit, maka bacalah doa ini pada minyak (minyak kelapa / sawit wijen), kemudian sapukan pada tempat yang sakit, Insya’Allah akan lekas sembuh.

(9) Mengubat dari kerasukan.

Bilamana ada orang di rasuk hantu, syaitan dan jin, atau gila, maka cara mengubatinya adalah sebagaimana di atas.

(10) Kuat berjalan

Bilamana anda ingin kuat berjalan, bacalah doa tersebut pada daun sirih yang bertemu ruasnya, kemudian sapukanlah mulai dari kepala hingga kaki, Insya’Allah anda akan kuat berjalan walau sejauh perjalanan yang anda tempuh itu.

(11) Turun hujan.

Bilamana akan turun hujan dalam suatu perjalanan, agar anda tidak kehujanan, maka bacalah doa tersebut, Insya’Allah tidak jadi turun hujan.

(12) Pengaman bagi orang bertengkar

Bila mana ada orang yang bertengkar, sedang anda ingin melerainya maka bacalah doa ini, Insya’Allah orang yang bertengkar itu akan berhenti dan akhirnya saling memaafkan.

(13) Musuh menjadi takut

Bilamana anda pergi berperang (fisabilillah), bacalah doa ini,Insya’ Allah tidak di kejar musuh, bahkan musuh akan lari tunggang langgang ketika bertemu dengan anda.

(14) Sulit bersalin.

Bila mana ada wanita bersalin yang sulit, maka bacalah doa ini pada pinggang atau mangkuk putih yang berisi air, kemudian airnya diminumkan, Insya’ Allah bayinya akan segera keluar tanpa kesulitan yang di derita oleh sang ibu.

(15) Sakit mata

Bilamana ada orang sakit mata, maka bacalah doa ini lalu tiupkan pada mata yang sakit itu. Insya’Allah akan lekas sembuh.

(16) Penawar gigitan ular

Bila mana ada orang digigit ular, atau kena sengatan binatang berbisa, atau kena racun dan penyakit lain, maka bacakanlah doa tersebut pada tempat yang terkena gigitan atau sengatan itu, Insya’Allah akan lekas sembuh.

(17) Raja Jin.

Bila mana anda ingin mendatangkan raja jin, maka bacalah doa ini sebanyak seratus kali dalam keadaan tidak berhadas (suci), baik suci badan dan tempat, kemudian masuk ditempat yang sepi pada malam Jumaat.Insya’ Allah anda akan dijumpai oleh si raja jin itu.

(18 ) Terhindar dari Kekufuran.

Bila mana anda membaca doa ini pada malam Jumaat sebanyak lima puluh kali, Insya’Allah akan terhindar dari kekufuran, bid’ah dan dijauhkan dari perbuatan buruk.

(19) Menjumpai Jin.

Suatu keajaiban yang luar biasa bila mana ada jin yang ingin menyerupai manusia, maka jadi lah ia manusia lantaran berkah-Nya doa Nurun Nubuwwah ini, begitupun manusia jika ingin menjumpai jin, maka ia mengamalkan doa tersebut.

(20) Penyelamat siksa neraka.

Bila mana doa ini di baca setiap hari, maka akan selamat dari siksa neraka, selamat dunia akhirat dan terhindar dari godaan syaitan.

(21) Ingin mimpi yang indah.

Bila mana anda ingin mimpi yang indah, maka bacalah doa ini pada malam Sabtu, sebanyak seratus kali, Insya Allah akan tercapai.

(22) Awet Muda

Bila mana anda baca pada malam Minggu, maka anda boleh awet muda walau usia sudah lanjut.

(23) Memberi keselamatan.

Bila mana anda baca pada malam Isnin, maka Allah akan memberikan keselamatan kepada anda, dijauhkan dari malapetaka.

(24) Menjadi kuat

Bila mana anda baca pada malam Selasa, maka anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(25) Gigitan yang kuat

Bila mana anda baca pada malam Rabu, maka gigi anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(26) Penyeri wajah.

Bila mana anda baca pada malam Khamis, maka wajah anda bertambah elok sehingga banyak wanita yang terpikat.

(27) Binatang menjadi patuh.

Bila mana anda baca pada malam Jumaat, maka semua binatang yang buas akan menjadi patuh terhadap anda.

(28 ) Melamar wanita.

Bila mana anda ingin melamar seorang wanita, maka berpuasalah sehari dan malamnya jangan tidur, kemudian bacalah doa ini terus menerus ditempat yang sunyi, Insya’Allah lamaran anda di terima.

(29) Harta dunia.

Bila mana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunyit (kunyit putih / temu) kemudian tanamlah di tanah, Insya’Allah akan jadi emas, tapi jangan berbicara atau beritahu orang lain. Semua atas kehendakNya.

Wasallam.

Arwah Bapak selalu pesan supaya aku amalkan doa ini... siap fotostatkan untuk aku... tapi sebab fotostatnya kurang jelas... aku abaikan saja pesan Arwah Bapak.Arwah Bapak pun tak pernah terangkan apa nama doa ini dan apa fadhilat2nya... beberapa tahun selepas Arwah Bapak meninggal dunia... satu malam aku bermimpi bertemu Arwah Bapak... dalam mimpi yang sekejap itu sekali lagi Arwah Bapak bertanya samada aku dah hafal dan amalkan doa ini... ketika itu aku terpinga2 dan rasa bersalah kerana aku tak ikut pun pesanan Arwah Bapak malah salinan fotostat doa ini pun dah musnah bersama dokumen2 pribadi aku sewaktu banjir besar 2006-2007 yang menenggelamkan rumah sewa aku di Kota Kecil dulu...

Beberapa hari lepas... secara tak sengaja... aku terjumpa kitab Mujarrobat dalam bahasa Jawa kepunyaan Arwah Bapak dalam deretan koleksi buku2 aku... malam tadi selepas aku belek2 satu persatu mukasurat kitab Mujarrobat yang aku faham hanya sebahagian kecil sahaja bahasa Jawanya... baru aku terjumpa doa yang Arwah Bapak pesan supaya aku amalkan... Nama doa itu adalah Doa Nurun Nubuwwah... doa yang dikirimkan Allah kepada Nabi Muhammad Saw pada suatu pagi melalui Malaikat Jibril... bila aku google... baru terjumpa kebaikkan2 mengamalkan doa Nurun Nubuwwah ini...

Ya Allah... ampunkanlah dosa kedua Ibu dan Bapak ku... kasihilah mereka berdua sebagaimana mereka mengasihi ku sewaktu aku masih kecil... tempatkanlah mereka berdua di syurga Mu Ya Allah... Ameen...

Al Fatehah khas untuk Arwah Bapak dan Emak tersayang...

Berikut adalah kebaikkan2 dari doa ini seperti yang aku jumpa di internet...

............................

DOA NURUN NUBUWWAH DAN RAHSIANYA.

Allahumma zissulthonil 'azim. Wa zil mannil qadim. Wa zil wajhil karim. Wawaliyyal kalimatittamaati waddaa'waa tilmustajabah. 'aakhili hasaniwal husaini minaan fusilhaq 'iaani qod rotiwannaa thiri nawaai nil insi waljinnni. waain yaka dul zina kafarulayuz liqunaka biabso rihim laha samiaullazik rawa yaqulu nainnahu lamajnuun. wamaa huwailla zikrul lilaa lamin. wamustajaa bulugma nilhakim. Wawarisa sulaimaa nudawuda aalayuhimassa lamulwaduud zul aar shilmajid. thowil umri wasohhij ajsaadi wagthiha jati waaksir amwa lii waauladi wahabib linna siajmaainn nawataba aadilaadaa watakullahaa min binii aadama aalaihis salam. Man kaanaa hayyaa wayahighol khauluaalalkaa firin. wakhul jaa aal hagghu wazahawwalbaa thilu innalba thili kaanazahum kho. wanunazillu minnal khuru aanima huwa shifaa umm waruh matunn lilmukminin. walayazi duttho liminna illaa khosaaroo. Subha narobikaa robbil izzati ammaa yasifun. wasalamun a'lalmur salinn walham dulillah hirobbil aalaamin.

Ertinya:

“Ya Allah, Zat Yang memiliki kekuasaan yang agung, yang memiliki anugerah yang terdahulu, memiliki wajah yang mulia, menguasai kalimat-kalimat yang sempurna, dan doa-doa yang mustajab, penanggung Hasan dan Husain dari jiwa-jiwa yang haq, dari pandangan mata yang memandang, dari pandangan mata manusia dan jin.

Dan sesungguhnya orang-orang kafir benar-benar akan menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, ketika mereka mendengar Al-Quran dan mereka berkata: “Sesungguhnya (Muhammad) benar-benar orang yang gila, dan al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh umat. Dan yang mengijabahi Luqmanul Hakim, dan Sulaiman telah mewarisi Daud a.s. Allah adalah Zat Yang Maha Pengasih lagi memiliki singgasana yang Mulia, panjangkanlah umurku, sihatlah jasad tubuhku, kabulkan hajatku, perbanyakkanlah harta bendaku dan anakku, cintakanlah semua manusia dan jauhkanlah permusuhan dari anak cucu Nabi Adam a.s.,orang-orang yang masih hidup dan semoga tetap ancaman siksa bagi orang-orang kafir. Dan katakanlah : “Yang haq telah datang dan yang batil telah musnah, sesungguhnya perkara yang batil itu pasti musnah”. Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan Al-Quran tidak akan menambah kepada orang-orang yang berbuat aniaya melainkan hanya kerugian. Maha Suci Allah Tuhanmu Tuhan Yang Maha Mulia dari sifat-sifat yang di berikan oleh orang-orang kafir. Dan semoga keselamatan bagi para Rasul. Dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.”

BACA LAH DOA INI SELALU DAN POHONLAH HAJAT YANG DI KEHENDAKI SETIAP MASA TERUTAMA SELEPAS SOLAT FARDU.

Dan Allah SWT berfirman:

"Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takabur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina"- surah al-Mu'min: 60

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul'" -surah al-Baqarah: 186.

Di riwayatkan bahawa doa ini di sampaikan kepada Nabi oleh Malaikat Jibril pada suatu pagi ketika Nabi sedang duduk bersama para sahabat selepas solat subuh.

Di antara khasiat –khasiatnya adalah seperti berikut;

(1) Pelindung dari Sihir.

Di riwayatkan , bahawa Rasulullah SAW bersabda setelah solat Subuhketika duduk-duduk bersama para sahabat di Masjidil Haram, tiba-tiba datanglah Malaikat Jibril a.s. membawa doa Nurun Nubuwwah, seraya berkata : ”Wahai Rasulullah, aku telah di utus oleh Allah Subhanahu WaTaala untuk menyampaikan doa ini kepadamu/Rasulullah”. Selanjutnyabeliau bersabda :”Doa Nurun Nubuwwah ini banyak sekali faedahnya bila di baca dan diamalkan. Dan apabila tidak dapat membaca atau tidak hafal, maka cukuplah ditulis, kemudian tulisan tersebut disimpan dalam rumah, maka Allah akan senantiasa memberikan perlindungan kepada penghuni rumah itu dari sihir/tenung atau penyakit.

(2) Hajat Tercapai.

Barangsiapa yang membaca dan mengamalkan doa ini secara istiqamah pada setiap selesai solat sekurang-kurangnya sekali, maka Insya Allah apa pun hajatnya akan segera terlaksana.

(3) Penyelamat dari gangguan makhluk halus.

Bilamana doa Nurun Nubuwwah ini ditulis pada kertas lalu tulisan tersebut di letakkan pada tanaman, Insya Allah tanaman tersebut akan selamat dari hama, apabila di letakkan pada tempat-tempat yang menakutkan atau pada tempat-tempat yang ditempati syaitan atau iblis,jin atau hantu dan segala macam jenis makhluk halus, maka dalam waktu singkat mereka akan bubar dan minggat tanpa kembali lagi.

(4) Dimuliakan orang.

Rasulullah SAW bersabda , ”Jika kamu ingin dimuliakan oleh orang lain, maka bacalah Doa Nurun Nubuwwah.”

(5) Pengasih

Bilamana anda ingin mendekati raja/menteri atau orang yang berpangkat atau berkumpul dengan orang banyak maka bacalah doa ini pada tiap hari sekurang-kurangnya sekali, Insya’Allah semua orang yang anda dekati itu akan menaruh kasih sayang.

(6) Air masin menjadi tawar

Bilamana anda pergi belayar naik perahu, kemudian disitu anda kehabisan air minum, maka bacalah doa ini pada air laut, Insya’Allah air laut yang semula jadi masin itu berubah menjadi tawar dan boleh anda minum.

(7) Bertemu para nabi.

Rasulullah SAW bersabda: ”Barangsiapa yang ingin bertemu dengan para Nabi, maka bacalah doa Nurun Nubuwwah sebanyak seratus kali,kemudian tidur, Insya’Allah akan mimpi bertemu dengan para Nabi, disamping itu siapa pun pun yang melihatnya akan menaruh kasih sayang,dan hendaknya tidak terhenti dalam mewiridkan doa Nurun Nubuwwah ini hingga sampai anak cucu.

(8 ) Penyembuh Kesakitan.

Bilamana ada orang sakit, maka bacalah doa ini pada minyak (minyak kelapa / sawit wijen), kemudian sapukan pada tempat yang sakit, Insya’Allah akan lekas sembuh.

(9) Mengubat dari kerasukan.

Bilamana ada orang di rasuk hantu, syaitan dan jin, atau gila, maka cara mengubatinya adalah sebagaimana di atas.

(10) Kuat berjalan

Bilamana anda ingin kuat berjalan, bacalah doa tersebut pada daun sirih yang bertemu ruasnya, kemudian sapukanlah mulai dari kepala hingga kaki, Insya’Allah anda akan kuat berjalan walau sejauh perjalanan yang anda tempuh itu.

(11) Turun hujan.

Bilamana akan turun hujan dalam suatu perjalanan, agar anda tidak kehujanan, maka bacalah doa tersebut, Insya’Allah tidak jadi turun hujan.

(12) Pengaman bagi orang bertengkar

Bila mana ada orang yang bertengkar, sedang anda ingin melerainya maka bacalah doa ini, Insya’Allah orang yang bertengkar itu akan berhenti dan akhirnya saling memaafkan.

(13) Musuh menjadi takut

Bilamana anda pergi berperang (fisabilillah), bacalah doa ini,Insya’ Allah tidak di kejar musuh, bahkan musuh akan lari tunggang langgang ketika bertemu dengan anda.

(14) Sulit bersalin.

Bila mana ada wanita bersalin yang sulit, maka bacalah doa ini pada pinggang atau mangkuk putih yang berisi air, kemudian airnya diminumkan, Insya’ Allah bayinya akan segera keluar tanpa kesulitan yang di derita oleh sang ibu.

(15) Sakit mata

Bilamana ada orang sakit mata, maka bacalah doa ini lalu tiupkan pada mata yang sakit itu. Insya’Allah akan lekas sembuh.

(16) Penawar gigitan ular

Bila mana ada orang digigit ular, atau kena sengatan binatang berbisa, atau kena racun dan penyakit lain, maka bacakanlah doa tersebut pada tempat yang terkena gigitan atau sengatan itu, Insya’Allah akan lekas sembuh.

(17) Raja Jin.

Bila mana anda ingin mendatangkan raja jin, maka bacalah doa ini sebanyak seratus kali dalam keadaan tidak berhadas (suci), baik suci badan dan tempat, kemudian masuk ditempat yang sepi pada malam Jumaat.Insya’ Allah anda akan dijumpai oleh si raja jin itu.

(18 ) Terhindar dari Kekufuran.

Bila mana anda membaca doa ini pada malam Jumaat sebanyak lima puluh kali, Insya’Allah akan terhindar dari kekufuran, bid’ah dan dijauhkan dari perbuatan buruk.

(19) Menjumpai Jin.

Suatu keajaiban yang luar biasa bila mana ada jin yang ingin menyerupai manusia, maka jadi lah ia manusia lantaran berkah-Nya doa Nurun Nubuwwah ini, begitupun manusia jika ingin menjumpai jin, maka ia mengamalkan doa tersebut.

(20) Penyelamat siksa neraka.

Bila mana doa ini di baca setiap hari, maka akan selamat dari siksa neraka, selamat dunia akhirat dan terhindar dari godaan syaitan.

(21) Ingin mimpi yang indah.

Bila mana anda ingin mimpi yang indah, maka bacalah doa ini pada malam Sabtu, sebanyak seratus kali, Insya Allah akan tercapai.

(22) Awet Muda

Bila mana anda baca pada malam Minggu, maka anda boleh awet muda walau usia sudah lanjut.

(23) Memberi keselamatan.

Bila mana anda baca pada malam Isnin, maka Allah akan memberikan keselamatan kepada anda, dijauhkan dari malapetaka.

(24) Menjadi kuat

Bila mana anda baca pada malam Selasa, maka anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(25) Gigitan yang kuat

Bila mana anda baca pada malam Rabu, maka gigi anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(26) Penyeri wajah.

Bila mana anda baca pada malam Khamis, maka wajah anda bertambah elok sehingga banyak wanita yang terpikat.

(27) Binatang menjadi patuh.

Bila mana anda baca pada malam Jumaat, maka semua binatang yang buas akan menjadi patuh terhadap anda.

(28 ) Melamar wanita.

Bila mana anda ingin melamar seorang wanita, maka berpuasalah sehari dan malamnya jangan tidur, kemudian bacalah doa ini terus menerus ditempat yang sunyi, Insya’Allah lamaran anda di terima.

(29) Harta dunia.

Bila mana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunyit (kunyit putih / temu) kemudian tanamlah di tanah, Insya’Allah akan jadi emas, tapi jangan berbicara atau beritahu orang lain. Semua atas kehendakNya.

Wasallam.



Panduan pertukaran Perkhidmatan

Assalamualaikum......

Hari ni Ummi terlebih rajin skit nak kongsikan sedikit info mengenai Panduan Pertukaran Perkhidmatan bagi Mana² Skim dalam perkhidmatan Awam....

Jom kita Survey Pekeliling ni....


melalui surat pekeliling ni, bolehla jika sesiapa yg berhajat atau berkeinginan mengubah atau menukar skim yang sedia ada kepada skim baru. bagi yang berminat, bolehla memohon dengan mengikuti syarat² yang ditetapkan. Ummi rasa xsusah pon, In Syaa Allah rezeki sentiasa ada.

Ummi pon ada hajatnya cuma tggu sedikit masa jer lagi...nak mencuba nasib ke arah yang lebih baik dan sesuai keadaan semasa.


Moga peluang yg lebih baik sentiasa menyapa kita....

Tuesday, July 28, 2015

cEriTa sAjE² kAmi SekEluArGa d WakTu PetAng










Aktiviti kami sekeluarga selepas ummi n ayah balik kerja....sesaja bawak anak main depan rumah, xjauh pon hehe bagi diorang rasa syok skit slps balik dr sekolah....hanya masa tu jer ummi leh main² ngan anak.....masa free kene pandai cari tuk anak²....klu x mmg anak akan cepat bosan n meragam...

Anak ummi zulaikha cakap, ummi jom la kita pi taman kat bawah...ummi cakap bukan x boleh, sbb ummi sorang risau lak takut xleh nak control deme 3 org...tu yg ummi risau tu....ayah petang² pi jogging....balik² jer da senja, so ummi bawa anak main depan umah jer la hahaha....

ummi cakap kat anak ummi lain kali yer....Alhamdulillah diorang paham n ummi pon senang hati hehe....


AdIk FatHIha 5Bln 28072015 - cUCuk

























Hari ni cerita Anak ummi yg ke 3 ni, Nur Hawa Fathiha da 5bulan....semalam ummi g cucuk anak ummi yg cecah 5bln...Alhamdulillah berat da cecah 5.94kg da....mudah² an anak ummi sihat hendaknya...

nak tahu x telatah anak ummi.....makin lama makin cerdik anak² ummi...hawa klu dpt mainan mmg susah nak lepas...klu kita paksa mahu menangis sekuat hati.....

meh kita saksikan video khas anak ummi tuk kawan² ummi yg ummi sayang hehe....

video
video

kAmI Di pAGi rAYa 17072015 di tEreNgGaNu




Assalamualaikum....kami di pagi raya.....

Tahun ni kami beraya di Kampung Ummi Terengganu, so muka ayah kena redha jer la....nasib la yer ayah hehe...tggu tahun depan kita raya kat perak lak....

Anak² seronok dpt beraya ngan mak n pak sedara belah ummi yg mmg ramai hehe....ada la lebih kurang 10 org mak n pak sdara x termasuk ummi la tu hehe....

Gambar tengah tu mak n ayah ummi...in sya allah sihat walafiat....moga diberi kesihatan yang baik berpanjangan...mudah² an...



iklan Nuffnang